-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:33

آيا ارتباط با ارواح از نظر علمي امكان دارد؟ و مي‎توان به عنوان يك واقعيّت آن را پذيرفت؟

در ميان دانشمنداني كه گواهي به امكان «ارتباط با ارواح از طرق علمي» داده​اند افراد سرشناسي پيدا مي​شوند كه اين احتمال را لااقل دربارة «همة آنها» نمي​توان داد كه اغفال شده باشند، و يا تلقينهاي دروغين افراد شيّاد، در آنها اثر گذاشته باشد.



بخصوص اين كه بسياري از آنها با روح بدبيني، يا انكار شديد، وارد بحث دربارة اين موضوع شده​اند، ولي با اين حال در مشاهدات حسّي خود، اشباحي را ديده​اند كه به چيزي جز به اشباح ارواح قابل تفسير نبوده​اند.



اكنون قسمتي از گواهي دانشمندان كه از يك منبع قابل ملاحظه، يعني دائرةالمعارف قرن بيستم، استخراج و اقتباس شده است



1 ـ به هنگام انتشار اين عقيده در ميان مردم اروپا، هيأتي از دانشمندان در سال 1869 براي بحث و بررسي دقيق پيرامون اين مسئله تشكيل شد.



هنگامي كه خبر تشكيل اين جمعيّت انتشار يافت، عدّه​اي از نقاط مختلف جهان در انتظار نظر نهايي اين جمعيّت، دقيقه شماري مي​كردند؛ ولي آنها 18 ماه پي در پي به بحث و كنجكاوي پيرامون اين مسئله ادامه دادند و در جلسات ارتباط شركت جستند و از نزديك، پيامها و خارق عادات مزبور را بررسي و مشاهده نمودند و در پايان بيانيّة مشروحي صادر كردند كه قسمتي از آن را ذيلاً از نظر مي​گذرانيم



«... اين جمعيّت در تفحّصات علمي خود پيرامون مسئلة ارتباط با ارواح، تنها روي مشاهداتي كه براي همة اعضاي جمعيّت حسّي بوده، و قرائن قطعي همراه داشته است، تكيه كردند.



2 ـ استاد كروكس كه رياست هيأت علمي سلطنتي انگلستان را به عهده داشت، در برابر صدها نفر از اعضاي هيأت مزبور، به مناسب گفتگو دربارة اسپريتيسم، صريحاً اظهار كرد



«من نمي​گويم اين موضوع امر ممكني است؛ بلكه مي​گويم يك واقعيّت عيني است!»



و نيز نامبرده، در كتابي كه به نام «پديده​هاي روحي» نگاشته و دهها بار تجديد چاپ گرديده است، مي​گويد



«از آنجا كه من به وجود اين پديده​ها ايمان دارم، اين يك نوع جُبن و ترس ادبي است كه به خاطر وحشت از انتقادات استهزاء كنندگان و امثال آنها كه هيچ​گونه اطّلاعاتي در زمينة اين علم ندارند و نمي​توانند بر ضدّ اوهامي كه به آن پايبندند قضاوت كنند، شهادت خود را در مورد آثار روح كتمان نمايم. من با نهايت صراحت، آنچه در اين​باره با چشم خود ديده، و با تجربيّات مكرّر دقيق آزموده​ام تشريح مي​كنم... .»



3 ـ روسل والاس كه در كشف قانون «انتخاب طبيعي» همكار داروين بود، در كتابي كه به نام «شگفتيهاي اسپريتيسم» نگاشته، چنين مي​نويسد



من مادّي و ماترياليست صِرف بودم و به مذهب خود، نهايت درجه ايمان داشتم و در هيچ نقطه از فكر من محلّي براي قبول مسئلة «روح» نبود، و نه براي وجود مبدأ ديگري غير از اين جهان مادّي و نيروهاي وابسته به آن... ولي بالاخره ديدم مشاهدات حسّي را نمي​توان ناديده گرفت و آنها را كنار زد، همينها بود كه مرا مجبور ساخت قبل از هر چيز، وجود يك سلسله واقعيّات تازه را ـ پيش از آن كه بدانم اينها مربوط به ارواح هستند يا نه ـ بپذيرم؛ اين مشاهدات تدريجاً محلّي از فكر مرا اشغال نمود؛ ولي بايد بگويم اين مطلب هرگز مربوط به استدلالات ذهني نبود، بلكه متّكي به يك سلسله مشاهدات حسّي بود كه يكي پس از ديگري انجام يافت تا آنجا كه نتوانستم عاملي براي آنها غير از ارواح قبول كنم...



نتيجه ـ نظير اين گواهيها از طرف جمع فراواني از دانشمندان در كتابهايي كه مخصوصاً در اين زمينه، خودشان نگاشته​اند، يا به مناسبتهايي در كتب ديگر به آن اشاره نموده​اند، ديده مي​شود و با توجّه به گواهي جمع كثيري از دانشمندان شرق كه اگر بخواهيم همه را عيناً نقل كنيم، كتاب بزرگي مي​شود، مي​توان قبول كرد كه «ارتباط با ارواح» از سر حدّ مسائل نظري گذشته و به صورت يك مسئلة حسّي و تجربي در آمده است، بنابراين، بايد گفت ارتباط با ارواح را به عنوان يك واقعيّت مي​توان پذيرفت، ولي نبايد از نظر دور داشت كه اين مسئله مورد سوء استفادة عدّة زيادي قرار گرفته، و يا افراد ساده ذهني، به خيال خود به همين سادگي، و بدون هيچ​گونه اطّلاعات علمي با يك ميز چرخان، يا يك استكان، يك صفحة كاغذ پر از حروف الفبا، با ارواح كبير و صغير خواسته​اند تماس بگيرند؛ و به دنبال آن بازي، ميزگرد به راه افتاده و كم​كم مسئله سر از تناسخ و بازگشت ارواح به بدنهاي جديد درآورده است؛ و يك واقعيّت با هزاران اوهام به هم آميخته شده، به اين ترتيب، اصل ارتباط ممكن است، ولي از ميان هزاران مدّعي، شايد تنها يكي راستگو باشد!








ارتباط با ارواح


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.